Voorkom deze 10 fouten in een internationale werkomgeving
Als je in het buitenland werkt of collega’s uit andere landen hebt, is het ontzettend belangrijk om te beseffen dat niet alle medewerkers de wereld zien zoals jij. Maar als je onderstaande tien fouten voorkomt, zal het werken in een internationale omgeving een stuk makkelijker gaan. Zo ontstaan er geen culturele botsingen en voorkom je wrijving of erger nog: het stuklopen van onderhandelingen.
1. Rusland
Schud nooit iemands hand terwijl je in een deurpost staat. En oh, glimlach niet om vriendelijk te doen, want dan zullen ze juist onaardig vinden.
2. China
Reik altijd met beide handen. Bied visitekaartjes dus aan met twee handen en neem ze ook met beide handen in ontvangst.
3. Brazilië
Gedraag je niet te professioneel. Het combineren van je zakelijke met je persoonlijke leven is part of the deal.
4. Japan
Het woord “nee” wordt zelden gebruikt. Maar je kunt er wel op hinten, bijvoorbeeld door te zeggen dat “iets moeilijk kan zijn”, stil te blijven of de richting waar het gesprek op gaat te veranderen.
5. Italië
Kleed je niet te nonchalant. Zorg dat je altijd goedgekleed en met verzorgde haren op je werk verschijnt. Stijl is in Italië essentieel.
6. Frankrijk
Vat dingen niet persoonlijk op en wees gewaarschuwd: je zult ongetwijfeld in de rede worden gevallen. Dit is een natuurlijke manier van communiceren, dus het is een goed teken. Je zakenpartner is geïnteresseerd in je verhaal.
7. Duitsland
Kom niet te laat. En de belangrijkste tip? Wees op tijd. Altijd.
8. Spanje
Wees niet verbaasd als een kantoor ’s middags twee uur lang sluit. Of als mensen pas om tien uur ’s ochtend op hun werk verschijnen en pas ver na zevenen naar huis gaan. Het hoort allemaal bij de werkcultuur.
9. De VS
Geef geen zwakke eerste indruk en zorg voor een perfecte handdruk. Zorg voor precies genoeg kracht, steek je hand op het juiste moment uit en maak altijd oogcontact. Dit kan invloed hebben op je volledige werkproject.
10. Groot-Brittannië
Wees niet onbeleefd. Je beschaafd gedragen is het allerbelangrijkste. En onthoud dat het voor jou als niet-native speaker moeilijk kan zijn om een negatieve uitspraak te ontdekken in de hoogstwaarschijnlijke stroom van vriendelijke woorden.